dimecres, 21 d’agost del 2013

El universo para Ulises

Sempre he pensat que quan s'ha de comprar un llibre s'ha d'anar a la llibreria; on sinó? Sempre he desconfiat dels supermercats que tenen una secció "literària" i no se m'hagués acudit mai anar-hi a buscar res de bo. L'altre dia, però, em vaig deixar temptar i vaig fer un voltet per una d'aquestes seccions. Superat l'apartat infantil, em vaig entretenir amb algun llibre de cuina; a continuació venien, naturalment, tota aquella pila de novel·letes ensucrades però, encara no sé com, els meus ulls van anar a caure sobre un llibre que em va cridar l'atenció. I ves! no em vaig poder estar de comprar-lo: El universo para Ulises, d'en Juan Carlos Ortega (Planeta, 2013).

L'autor, que és un humorista que es dedica a la divulgació científica, es proposa explicar la història de la cosmologia al seu fill. Les teories científiques estan explicades molt clarament i d'una manera molt didàctica, amb alguna anècdota sobre els científics, que sempre fa la lectura més amena. Ara, també és veritat que fa algunes reflexions sobre la ciència (i la pseudociència) i alguna qüestió més metafísica molt interessants, però que no crec que estiguin a l'abast dels nens; explica com treballen els científics i com després, alguns xarlatans s'aprofiten de conceptes seriosos per crear les seves teories estúpides (curiosament, en la línia de la meva última entrada al blog).

En tot cas, es tracta d'una lectura molt apropiada per tots aquells que encara es meravellen quan veuen un cel estrellat i es pregunten el per què de tot plegat, i dóna eines als pares per si algun dia els fills ens fan bones preguntes i no volem donar les respostes tòpiques.

3 comentaris:

  1. Mestre Treborn. Coneixia la existència d'aquest llibre i no sabia quina opinió en tindrieu.
    Juan Carlos Ortega és un especímen extrany. Treballa molt a la radio, va fer Crònicas Marcianas. te un porgrama cultural a la 2... Però el que més m'agrada és el seu humor subrealista on les converses amb els "seus convidats" (fa virgueries amb els muntatges)son del·lirants. Ha escrit també sobre filosofia i ara s'atreveix amb la ciència. Un cul inquiet, vaja, com vos més o menys, si em permeteu i no us ofen aquest petit atreviment.
    Us deixo un enllaç a la serie que el Ortega està dedicant a qui va inventar Twitter, que sembla que va ser una dona gallega amb molts problemes:
    http://youtu.be/YLxoWd24Q2E

    ResponElimina
    Respostes
    1. Doncs per mi, mestre Andreu, aquest personatge era un desconegut, però no cal llegir gaires pàgines del llibre per adonar-se que és ben especial; quan em vagui, intentaré seguir-li la pista.
      I sens dubte, aquest vídeo que m'heu fet arribar, és tota una mostra d'investigació rigorosa. Moltes gràcies.

      Elimina
    2. Mestre Andreu, he aprofitat que tinc un sofregit a la cassola, preparat per convertir-se en un risotto de ceps, per indagar sobre el personatge que ens ocupa i he de reconèixer que, sent com sóc un home carregat de prejudicis, si li hagués conegut el currículum probablement no hagués comprat el llibre.
      I és que no ens podem fiar de les aparences...

      Elimina